‘Elektrisch rijden wél betaalbaar!’

‘Elektrisch rijden wél betaalbaar!’

‘Maar Toyota heeft toch geen volledig elektrische auto?’, deze vraag stel ik aan Diderik van Gent van Toyota-dealer Van Gent. Samen met zijn neven Gilbert en Jacco is dit de tweede generatie van het vijftigjarige familiebedrijf. Diderik glimlacht veelbetekenend en legt uit: ‘Helemaal waar natuurlijk, maar door de hybride techniek van Toyota rijden inmiddels al duizenden van onze klanten toch echt deels elektrisch! Wist je bijvoorbeeld dat het zonder enige moeite mogelijk is om de helft van de tijd elektrisch te rijden? Met de nieuwe Yaris (augustus 2020 in de showroom) is dit zelfs tachtig procent van de tijd.’

orig jaar drong Toyota de top vijf van Nederland binnen en dit komt zeker ook doordat de consument steeds bewuster voor duurzaamheid kiest. ‘Wij hebben inmiddels een enorm ruim aanbod van verschillende hybride modellen, zodat er voor iedereen wel een geschikt model tussen zit. Allemaal auto’s die uitblinken in het laagste brandstofverbruik in hun klasse én de hoogste betrouwbaarheid.

Hybride is altijd zuinig
Maar wacht even, je spreekt toch echt nog steeds van een brandstofverbruik? ‘Klopt ja, we zien dat de consument de elektrische auto nog steeds links laat liggen. Dit komt vooral door de hoge aanschafprijs en mogelijk ook wat praktische nadelen. Toyota lost dit op met de veel goedkopere hybride waardoor je al voor de helft elektrisch rijdt. Of je nu veel of weinig rijdt, snelweg of in de stad, een hybride loont altijd!’

CO2-reductie
Toch bieden veel concurrenten al wel een EV aan? ‘Klopt en dit doen ze vaak noodgedwongen om aan de CO2-norm te voldoen. Kijk, Toyota is al twintig jaar geleden gestart met hybridetechniek. Toen was duurzaam nog geen modewoord maar een hele bewuste keuze. Inmiddels hebben we al vijftien miljoen hybrids verkocht en daarmee draagt Toyota het meest van alle automerken bij aan de CO2-reductie.’ Toyota is dan ook het enige volumemerk dat nu al voldoet aan de CO2-grens voor 2021 in Europa. Andere merken voldoen hier niet aan en haasten zich om snel elektrische auto’s te verkopen. Dit drukt hun gemiddelde CO2-uitstoot en daarmee de boete. Zoals gezegd zijn deze voor particulieren nog steeds te duur.

De toekomst?
Ok, dus Toyota vindt het wel goed zo? ‘Zeker niet, ondanks dat Toyota heel veel hybrids verkoopt zit het merk niet stil. Integendeel, geen enkel ander merk spendeert zoveel geld aan onderzoek en ontwikkeling als Toyota. Zij wedden niet op één paard maar ontwikkelen zowel de hybride, batterij-elektrisch én waterstof! Maar als je nu al wilt gaan voor een duurzame keuze die ook nog betaalbaar is? Dan is een hybride de beste keuze.’ 

Check voor 150 jong gebruikte hybrides vangent.nl!