Familie Van de Loosdrecht: hoe het begon

Familie Van de Loosdrecht: hoe het begon

86 jaar geleden begon Aris van de Loosdrecht zijn tabakswinkel aan huis in het ‘Lunenlaantje’ in Veenendaal. Inmiddels staat de derde generatie aan het roer. 

De tabakszaak van Gerrien en Annemieke in de Passage is vorig jaar een aantal meters verhuisd en compleet vernieuwd. Toch blijft de bekende tabaksgeur altijd even vertrouwd. Net als de Indiaan die zijn klanten al jaren -al dan niet zonder rooksignalen- verwelkomt aan de deur. ‘Ach ja, de Indiaan. Een aantal jaar geleden was hij gewond geraakt aan zijn elleboog. Ze hadden hem uit baldadigheid meegenomen en even verderop neergegooid. Inmiddels is hij weer de oude. En oud is hij zeker’, vertelt Gerrien verder. ‘Mijn vader heeft hem zo’n 45 jaar geleden gekocht in Amerika waar de Indianen vroeger al tabak verbouwden. Hij vond hem mooi voor in de winkel.’

Jullie zijn opgegroeid in een ondernemersgezin, mochten jullie weleens meehelpen?
Annemieke: ‘Jazeker, elke vrijdagmiddag gingen we met ma en oma wisselgeld in de doosjes sigaretten plakken. In die tijd hadden de sigarettenautomaten nog geen wisselgeld, dus stopten we er alvast een dubbeltje of kwartje bij in.’

Hebben jullie nog herinneringen aan opa?
‘Op zaterdag gingen we altijd even in de kiosk (Hoofdstraat 112) kijken. Het maakte niet uit hoe druk het was, als wij eraan kwamen, deed opa altijd even de klep van de toonbank open, want dan wilde hij eerst even een knuffel van ons’. Gerrien: ‘Ja, toen konden we er nog onderdoor, maar vanaf het moment dat onze hoofden boven de toonbank uitkwamen, konden we meehelpen met de verkoop. Dat kon toen nog gewoon op die leeftijd, dat was eigenlijk heel normaal.’

Wanneer kwam de vraag of jullie ook in de zaak wilden?
‘Of wij wel in de zaak wilden gaan is eigenlijk nooit een vraag geweest. We groeiden erin. We leerden van jongs af aan al de kneepjes van het vak. Waar je moest inkopen bijvoorbeeld.’ Annemiek: ‘Vroeger ging opa bijvoorbeeld helemaal op de fiets naar Amsterdam om sigaren in te kopen. En pa had zo zijn eigen manier van marketing. Op drukke dagen koos hij de meest bijzondere pijp uit en die ging hij dan roken. Op die dag kocht iedereen net zo’n pijp’.

Wat is jullie specialisatie?
Gerrien: ‘We zijn een dorpswinkel met stadse allure. Vanuit de hele omstreek komen klanten hier voor onze bijzondere longfillers. Maar de tijden zijn veranderd. Vroeger kocht men vier dozen voor de hele week. Nu het mooie weer eraan komt en er meer buiten wordt gezeten, koopt men een exclusieve doos sigaren voor het weekend. Men wil vooral genieten en niet meer uit gewoonte roken’.