DISC-training: Leer jezelf kennen in 15 minuten

DISC-training: Leer jezelf kennen in 15 minuten

Of ik zin had in een workshop “Jezelf leren kennen” en zo meer succes te krijgen in mijn zakelijke en persoonlijke relaties? Natuurlijk, een meer succesvolle IK worden is ‘an offer I can’t refuse!’  De Veense Glossy Hip & Happening had mij - Barbara- en een aantal ‘businesswomen’ uitgenodigd voor dit evenement dat werd verzorgd door het “Trainees Point”. Aan de hand van een aantal kleuren & letters -de DISC-training- zou ik erachter komen welke eigenschappen ik in mijzelf zou ontdekken. Spannend!

Vier kleuren stonden centraal in de workshop:
Rood staat voor: Daadkrachtig, direct en doelgericht = D
Geel voor interactief, Inspirerend en invloedrijk = I
Groen staat voor Stabiel, sociaal en supportgevend. = S
Blauw voor: Conscienteus, correct en calculerend = C

We kregen een boekenlegger met stickers en een boekje met daarin een vragenlijst. Tien ‘meerkeuzevragen’ met eigenschappen waarbij je moest aangeven hoezeer ze van toepassing waren in je arbeidssituatie. 1 punt was voor weinig, 4 punten voor treffend. Daarna moesten we de punten optellen en de uitslag in een grafiek verwerken. Daarin was de uitslag af te lezen.

Twee kleuren voerden bij mij de boventoon. Geel, op de voet gevolgd door rood. Ik was een “ID-persoon”. En de kleurenstickers die daarbij horen moest ik gaan plakken op mijn boekenlegger. Toen iedereen de uitslag wist, moesten we de boekenleggers op een soort dartbord vol combinatiekleuren leggen.  Het viel op dat de meeste cursisten uitblonken in drie kleuren en dat de groep voornamelijk groen/blauw/geel georiënteerd was. Samen met nog slechts één andere cursist legde ik mijn boekenlegger een beetje ongemakkelijk neer op het lege roodgele ID-vakje. De legenda leerde ons dat we ‘sterke leiders’ zijn.  

Ik keek er een beetje van op, zo had ik mezelf nooit gezien. Ik vond mezelf meer een harmonieus ruimdenkend mens, maar bedacht toen hoe ‘sociaal’ ik diezelfde werkdag had gehandeld. Ik had de importeur van bewaarbakjes in de laatste fase van onderhandeling gewezen dat ik mijn gewenste producten elders in de aanbieding had gezien: ik bedong een veel lagere inkoopsprijs én exclusiviteit, want anders no-deal. Ik had zonder blikken of blozen een uitgebreid free-publicity artikel van een ijverige krantenverslaggever afgewezen en een accountmanager slechts vijf minuten gesprekstijd gegeven om zijn verhaal te doen en vervolgens verzocht binnen twee uur een op maat gemaakte offerte door te mailen.

Kordaat handelen, snel ter zake komen en ongeduldigheid zijn eigenschappen die dik in het rood staan en daar had ik me die dag schuldig aan gemaakt. Ik bladerde verder door het boekje en ook met de gele eigenschappen klopte vrijwel alles.  Met de eigenschappen van blauw en groen had ik een stuk minder gemeen. De test klopte zowaar en ik was ‘rood’ genoeg om eigenlijk best tevreden te zijn met het resultaat. Inzicht hebben in zwakke punten is immers ook winst.

Eenmaal thuis vroeg ik aan de vriend welke kleuren hij bij mij vond passen.
“Groen en geel” antwoordde hij.
Fout! ik ben geel en rood.
“Echt niet, zoals ik jou ken ben je echt geen rood, wel geel én groen”.
Oké, lief van je.


En ik bedacht toen dat dát misschien wel de sleutel tot een tevreden “ik” is: Privé en zaken gescheiden (kunnen) houden.

Wil je ook graag weten welke kleur jij bent? Neem dan contact op met Ramona van Traineespoint.nl. Ook uitstekend om te doen als bedrijf om zo inzicht te krijgen in de sterke en minder sterke punten van je team.