DIY getest: statafel tuin

DIY getest: statafel tuin

Het begon met een wild plan: ik wilde een bar van pallets maken. Ik had talloze varianten op Pinterest gezien en het zag er allemaal mooi uit. Toen kwam het punt dat ik praktisch ging nadenken: gebruik ik een bar in mijn tuin? Het antwoord was een oersaaie ‘nee’.

BENODIGDHEDEN:

• Karrenwiel
• Hout (in mijn geval: twee europallets)
• Buitenbeits
• Grote kwast
• Kleine kwast
• Donkere watervaste stift/ nagellak
• Waterpas
• Schroefboormachine
• Schroeven (4x35mm en 4x50mm)
• Schuurpapier
• Hulp van een handige Harry, veel dingen moet je samendoen
• Evt. vilt of zeil + lijm of kit voor bevestiging
• Evt. breekijzer voor loshalen hout van pallets
• Evt. terpentine voor kwasten
• Evt. schoonmaakazijn voor
schoonmaken wiel

Allereerst heb ik er geen ruimte voor en als tweede kon ik mezelf niet achter die bar staand visualiseren, gezien mijn tuin vrij weinig ruimte heeft en deze gebruikelijk hooguit een gezellige kennissenkring van zes personen bevat. Al gauw viel mijn oog op een toffe statafel die je ook als een soort bar zou kunnen zien. Er was alleen geen DIY-handleiding bij te vinden, dus maak ik een eigen plan van aanpak, waarbij ik de mooie wijnflesijzers wel achterwege laat.

STAP 1: VERZAMELEN MATERIALEN
Écht puur toeval zag ik eenzelfde karren­wiel als op de op Marktplaats gevonden. En dat op een adresje tussen werk en huis, dus daar heb ik direct werk van gemaakt! Het karrenwiel zat onder de paddenstoelen en groene aanslag, wat volgens de eigenaar ‘een mooi authentieke uitstraling gaf’. Toen ik deze wilde tillen, schrok ik een beetje: HIJ IS ZWAAR! Echt heel zwaar, die donkere rand, dat is dus metaal. Ik dacht eigenlijk op de foto te zien dat het karrenwiel net boven de grond zweefde, maar na de foto aan vriend, vader en buurman te hebben laten zien, waren zij er allemaal uit dat dat niet zo was.

Vervolgens zag ik ook op internet dat er twee europallets gratis af te halen waren in mijn eigen dorp. Perfect! Als laatste had ik alleen nog een goede beits nodig. Mijn vader was bereid me te komen helpen met klussen, en daar was ik erg blij mee.

STAP 2: PLANKEN OP DE JUISTE LENGTE ZAGEN EN SCHUREN
Omdat ik voor de europallets koos, moesten deze eerst nog losgemaakt worden. Dit was een kleine tegenvaller. Ik kan je nu écht verzekeren dat deze pallets goed stevig in elkaar steken. Het losmaken heeft één volledige avond geduurd en daarmee liep mijn denkbeeldige planning van ‘in drie avonden gefikst’ al wat vertraging op. De eerstvolgende avond zijn we begonnen, lees: is mijn vader begonnen, met de planken op de juiste lengte zagen. We hebben het karrenwiel erbij gepakt en puur ge­keken naar wat mooi staat. En toen kwamen we toch aardig uit op wat de voorbeeldfoto ons ook al vertelde. We hebben gekozen de poten in de lengte op 98 cm te zagen, de tussenstukken van beide poten op 85 cm, en het blad op 105 cm. De vier tussenstukjes die de poten stevig houden, op de breedte van de drie planken van de poten en dat is 37 cm. Een avondje gaat weer snel voorbij, blijkt, want het schuren, berekenen, bekijken, weer voor het karrenwiel houden en uiteindelijk zagen kostte toch alweer een avond.

STAP 3: PLANKEN BEITSEN
Overigens: in de bouwmarkt was ik aardig overweldigd door de grote hoeveelheid soorten beitsen, dat ik eventjes puur naar de kleur (en prijs) heb gekeken. Vervolgens kwam ik er thuis achter dat deze pas in 4 uur droog is. Het had wat handiger geweest als het een sneller drogende was, maar over het algemeen ben ik niet ontevreden over de beits. Eén laagje over de prachtige steigerhouten planken was voldoende voor een hele andere look.

STAP 4: WÉG AUTHENTIEKE LOOK KARRENWIEL
De dag erna heb ik op sommige stukken de planken nog een heel dun extra beitslaagje gegeven en ben ik eens goed naar het karrenwiel gaan kijken. Paddenstoelen heb ik weggehaald en schoonmaakazijn heb ik gebruikt om de groene aanslag weg te krijgen. Toen de paddenstoelen weg waren, viel me op dat het wiel daaronder vaak wat witter was dan bij de rest, en dat was niet weg te krijgen. Dus kreeg het wiel ook nog een laagje beits. Waar het wiel de grond raakt, hebben we en stukje zeil met kit bevestigd, zodat het de tuintegels niet beschadigt.

STAP 5: IN ELKAAR ZETTEN!
Ook het in elkaar zetten duurde (weer) een stukje langer dan gepland. We waren nauwkeurig bezig om alles precies recht te krijgen, precies waterpas en de avond vloog weer om. Een avond later maken we het helemaal af en de grootste uitdaging hierin is toch de planken aan het wiel bevestigen, want die zitten aan de achterkant geschroefd. En om dat én precies recht op het wiel én precies goed tussen de poten te krijgen, dat is een fikse klus, maar het loont wel.

STAP 6: FINISHING TOUCH
Als laatste gebruik ik zwarte nagellak om de glimmende ijzerlook van de schroeven weg te krijgen. Daarna doe ik er nog een laagje beits overheen, zodat het mooi bij de rest staat.

Als we vervolgens gaan zitten om de bar te bewonderen, dan neemt een zelfvoldaan gevoel de overhand. Wouw, het ziet er écht als op het plaatje uit. Ik had niet eens durven hopen dat het er zo erg op zou gaan lijken. Totale kosten: 40 euro, waarvan 25 van het karrenwiel en 15 van de beits. De overige gebruikte spullen, zoals kwasten, schuurpapier en schroeven, hadden we nog liggen.